Vi hoppas du hittar svaret på din fråga här, annars är du varmt välkommen att kontakta oss!
Säljarnas inkomstförsäkring ger en bra ekonomisk trygghet vid arbetslöshet.
A-kassan betalar bara ut ersättning upp till en viss nivå, även om du tjänat mer än så. Har du en månadsinkomst över a-kassans tak ersätter inkomstförsäkringen skillnaden mellan a-kasseersättningen och cirka 80 procent av din nettoinkomst. Den högsta månadsinkomst som omfattas av försäkringen som ingår i ditt medlemskap (basförsäkringen) är 50 000 kronor.
Inkomstförsäkringen består av två delar:
Basförsäkring: Ingår i medlemskapet i Säljarnas och är en obligatorisk försäkring. Med basförsäkringen försäkras inkomster upp till 50 000 kronor/månad och du kan få ersättning i upp till 60 ersättningsdagar. Med obligatorisk menas att den automatiskt ingår i ditt medlemskap.
Tilläggsförsäkring: Är en frivillig försäkring som förlänger ersättningstiden med upp till 60 ersättningsdagar. Med frivillig menas att det är du själv som ansöker om försäkringen.
Ja, den behövs. A-kassan betalar bara ut ersättning upp till 80 procent av en månadsinkomst på 25 025 kronor, även om du tjänat mer än så, vilket de flesta av Säljarnas medlemmar gör. Har du en månadsinkomst över a-kassans tak ersätter inkomstförsäkringen skillnaden mellan a-kasseersättningen och cirka 80 procent av din nettoinkomst. Du som har en månadsinkomst på högst 50 000 kronor får behålla upp till 80 procent av din tidigare nettoinkomst i 60 dagar om du blir arbetslös och omfattas av basförsäkringen. Om du dessutom har tilläggsförsäkringen kan du få behålla upp till 80 procent av din tidigare nettoinkomst i 120 dagar om du blir arbetslös.
Nej, du kan inte välja bort basförsäkringen i inkomstförsäkringen. Den är en del av medlemskapet i Säljarnas och är obligatorisk. Du har visserligen rätt enligt lag att avstå från försäkringen, men det kommer inte att påverka din medlemsavgift till Säljarnas.
Tilläggsförsäkringen i inkomstförsäkringen väljer du däremot helt själv om du vill teckna eller inte.
Ja, du kan välja att teckna tilläggsförsäkringen som förlänger ersättningstiden med 60 dagar. Då kan du som längst få ersättning i 120 dagar. Tilläggsförsäkringen betalas av dig direkt till Bliwa.
Du som är aktiv medlem i Säljarnas och som inte fyllt 65 år omfattas automatiskt av basförsäkringen.
För att omfattas av tilläggsförsäkringen behöver du själv ansöka om det.
Nej, det räcker att du är medlem i Säljarnas för att omfattas av basförsäkringen.
Men för att kunna få ersättning från försäkringen behöver du få full ersättning från en a-kassa. Och för att få det krävs bland annat att du varit medlem i en a-kassa i minst 12 månader innan arbetslösheten.
Du kan ansöka om tilläggsförsäkringen under ”Teckna tilläggsförsäkring” eller genom att fylla i och skicka in ansökningsblanketten som du hittar under "Blanketter & Villkor".
Avgiften för tilläggsförsäkringen betalar du till Bliwa, antingen via inbetalningskort, E-faktura eller autogiro. Under "Blanketter och Villkor" kan du skriva ut och skicka in ett autogiromedgivande.
Du kan tillgodoräkna dig tid du varit försäkrad i ett annat förbunds basförsäkring till Säljarnas basförsäkring. Du kan också tillgodoräkna dig tid i ett annat förbunds tilläggsförsäkring till Säljarnas motsvarande tilläggsförsäkring. Det krävs dock att du inte har något glapp mellan de olika försäkringarna.
Om det gått mindre än 12 månader sedan du senast hade ersättning från den andra försäkringen och du hade ersättningsdagar kvar i den försäkringen, får du en ny ersättningsperiod från Säljarnas försäkring. Men Bliwa drar av det antalet dagar du redan fått utbetalt från den andra försäkringen.
Om det gått mindre än 12 månader sedan du senast hade ersättning från den andra försäkringen och dina ersättningsdagar i den försäkringen tagit slut kan du inte få ersättning från försäkringen innan du uppfyllt villkoren för en ny ersättningsperiod.
Om det gått mer än 12 månader sedan du senast hade ersättning från den andra försäkringen prövar Bliwa om du kan beviljas en ny ersättningsperiod från Säljarnas försäkring.
Basförsäkringen är en obligatorisk försäkring som du som medlem i Säljarnas omfattas av. Enligt lag har du rätt att avstå från försäkringsskyddet, men det påverkar inte din medlemsavgift till Säljarnas.
Om du vill avsluta tilläggsförsäkringen kontaktar du oss antingen via mejl eller telefon. Du hittar våra kontaktuppgifter här.
Du måste aktivt ansöka om ersättning från försäkringen. Om du får din ansökan beviljad kommer ersättning att utbetalas till det kontonummer du angett. För att få ersättning från försäkringen måste du löpande skicka de utbetalningsspecifikationer du får från din a-kassa till Bliwa.
När du blir beviljats ersättning från din a-kassa kan du ansöka om ersättning från Bliwa. Det kan du göra direkt här på hemsidan under ”Ansök om ersättning” eller på blanketten ”Ansökan om ersättning från inkomstförsäkringen”. Under "Blanketter & Villkor" kan du skriva ut eller beställa blanketten.
Bliwa behöver alltid en kopia på a-kassans beslut om ersättning och utbetalningsspecifikationerna du får från a-kassan i samband med utbetalning. I vissa fall kan Bliwa även behöva kopior på beslut från Försäkringskassan och/eller beslut om ersättning från trygghetsavtal. Har du varit medlem i Finansförbundet i mindre än 12 månader behöver du skicka in ett övergångsbevis från det andra förbundet där det framgår att du omfattats av en obligatorisk inkomstförsäkring.
Om din ansökan beviljats och du fortfarande är arbetslös måste du skicka in de utbetalningsspecifikationer du får från a-kassan. Du kan själv välja hur ofta du vill skicka specifikationerna, men för att vi ska kunna betala ut ersättning till dig behöver vi specifikationerna.
När du söker ersättning för första gången: När Bliwa fått en komplett ansökan från dig utbetalas din ersättning inom 10 arbetsdagar.
När du har pågående ersättning: Om du har skickat in din utbetalningsspecifikation, och angett ditt personnummer, kommer utbetalningen att ske inom 10 arbetsdagar. Utbetalningar från Bliwa sker normalt på torsdagar men undantag kan förekomma i samband med helgdagar.
Basförsäkringen ingår som en del i ditt medlemskap i Säljarnas.
För tilläggsförsäkringen sker inte någon minskning av avgiften eller avgiftsbefrielse vid arbetslöshet.
Din ersättning vid arbetslöshet beror på om du har rätt till avgångsersättning från exempelvis Trygghetsrådet (TRR) eller endast från inkomstförsäkringen.
Om du inte har rätt till ersättning från Trygghetsrådet, utan endast från inkomstförsäkringen:
Om du har rätt till full ersättning Trygghetsrådet:
Nej, enligt lag kan du aldrig få lika mycket i ersättning när du är arbetslös som du hade i lön när du arbetade. Den högsta möjliga ersättningen är 80 procent av din inkomst efter skatt.
Orsaken till att du inte får 80 procent av din tidigare inkomst efter skatt kan vara flera.
Bliwas schablonavdrag: Ersättningen från inkomstförsäkringen är skattefri. Ersättning från a-kassan är inte skattefri. För att ersättningen från inkomstförsäkringen ska motsvara den ersättning efter skatt som du hade fått om hela beloppet hade betalats ut från a-kassan så använder Bliwa sig av ett schablonavdrag när vi räknar ut din ersättning. Avdraget motsvarar skattetabell 30, kolumn 5. Bliwa kan tyvärr inte ta hänsyn till din faktiska skattesats, det är därför avdraget görs enligt en schablon oavsett vart i landet du bor.
Jobbskatteavdraget
Skatten på arbete är lägre än skatten som dras på a-kassans ersättning och lägre än det schablonavdrag som Bliwa räknar på. På ersättningen från a-kassan dras skatt utan hänsyn till jobbskatteavdrag och detsamma gäller ersättningen från Bliwa. Därför visar vår uträkning en lägre nettolön.
Ja, om du:
Det är Försäkringskassan som betalar ut aktivitetsstödet.
Kvalificeringstid är den tid som du behöver ha omfattats av försäkringen innan du kan få ersättning. Kvalificeringstiden för Säljarnas inkomstförsäkring är 12 månader. Du måste alltså ha varit med i Säljarnas och omfattats av basförsäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. I basförsäkringen får du får tillgodoräkna dig tid som du omfattats av en obligatorisk inkomstförsäkring hos ett annat fackförbund.
Om du har tilläggsförsäkringen gäller samma sak för den; du behöver ha omfattats av försäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. I tilläggsförsäkringen får du tillgodoräkna dig tid som du omfatttats av en tilläggsförsäkring till en obligatorisk basförsäkring hos ett annat förbund.
Inkomstförsäkringen ersätter endast de dagar som du får inkomstrelaterad ersättning från a-kassan. Eftersom a-kassan har en karenstid på 6 dagar sker din första utbetalning från inkomstförsäkringen när du fullgjort dina karensdagar i a-kassan. Om din första arbetslösa dag inföll före 2 juli 2018 är karenstiden 7 dagar.
Du behöver inte meddela Bliwa om du byter arbetsgivare. Det viktiga är att du fortfarande är medlem i FTF.
Du behöver inte informera Bliwa om löneförändringar.
Om din a-kassa beslutat om så kallade avstängda dagar på grund av att du sagt upp dig utan giltigt skäl har du inte rätt till ersättning från inkomstförsäkringen alls, det vill säga inte heller från det att ersättningen från a-kassan startar. Det är a-kassan som beslutar om avstängda dagar och Bliwa följer a-kassans beslut.
Om din a-kassa beslutat om så kallade avstängda dagar på grund av att du blivit avskedad och arbetsgivaren haft giltigt skäl till det, har du inte rätt till ersättning från inkomstförsäkringen alls, det vill säga inte heller från det att ersättningen från a-kassan startar. Det är a-kassan som beslutar om avstängda dagar och Bliwa följer a-kassans beslut.
Om du blir arbetslös igen inom 12 månader från den dag du senast fick ersättning: Om du har ersättningsdagar kvar och uppfyller villkoren för rätt till ersättning kan du återgå till den tidigare beviljade ersättningsperioden.
Om du blir arbetslös igen efter det gått 12 månader från den dag du senast fick ersättning: Du kan beviljas en ny ersättningsperiod om du uppfyller kraven för det.
Om avsändaren är no-reply@bliwa.se så kommer mejlet från Bliwa.
Bliwa använder sig av krypterad mejl för att på ett säkert sätt skicka meddelanden med känsligt innehåll, som personuppgifter och personnummer, till våra försäkrade.
Du klickar på länken i mejlet från Bliwa. Du loggar därefter in med BankID för att öppna och svara på meddelandet. Av säkerhetsskäl är läsningen begränsad och meddelandet kan bara öppnas med en och samma webbläsare på en och samma enhet (dator, mobil eller läsplatta) under en period på 30 dagar.
Om du inte har BankID kontakta Bliwas kundservice, 08-696 22 80. Kundservice kommer då i stället att skicka informationen via post till din folkbokföringsadress.