Johan Gunnarson och Fanny Hellsing på Bliwa presenterade fakta kring hur enskilda ser på sin trygghet. Många aktörer står bakom dagens trygghetssystem, såväl offentliga som privata, inte minst försäkringsbolag. Men det är svårt för den enskilde att förstå vilken trygghet man har när kommunikationen är obegriplig och kommer från en mängd olika aktörer; myndigheter, arbetsgivare, fackförbund, försäkringsbolag. Den som inte förstår tappar tilltron till systemet och riskerar att falla igenom när man är som mest utsatt: sjuk, arbetslös eller i behov av vård.

I dag finns alla möjligheter att med hjälp av digitala kanaler och tjänster skapa den tydlighet som medborgarna efterfrågar. Men vems är ansvaret? En panel bestående av Daniel Ewerman, vd på Transformator, Julia Grosse, expert på tillit i sociala system, Mikael Ahlström, internationell talare och global entreprenör, ägare och vd på Sprout Park, Britny, The Park samt Nicklas Wigren, cfo på Bliwa diskuterade hur vi kan gå från misstro till tillit i trygghetssystemen. Hur grundtryggheten kan säkras med hjälp av digital teknik i kombination med kundinsikter och begriplig kommunikation.

Daniel Ewerman hävdade att en förutsättning för att lyckas är att försäkringsbranschen vänder upp och ned på ledarskapet. “Det här är en existentiell fråga för chefer. Man behöver inse att kunderna är viktigast och sedan de som arbetar närmast kunderna. Det är svårare än vad man kan tro”.

Nicklas Wigren berättade hur Bliwa omsätter dialogen med kunderna i ständiga tester. “Digitala verktyg ger oss möjlighet att möta kunderna när de är mottagliga och på så sätt få deras tillit”.

Mikael Ahlström hävdade att maktbalansen har vänt. Kunderna har koll, gaddar ihop sig och kan höja eller sänka ett företag. De uppskattar ärlighet, tydlighet och transparenta organisationer.

Slutorden från Julia Grosse sammanfattade vad det är som Bliwa står inför om man vill leva upp till ambitionen att bli det begripliga försäkringsbolaget: "Enkelhet kräver komplexitet"