På Bliwa arbetar vi nära våra kunder, framför allt stora företag och organisationer, vilket underlättas av att vi är kundägda, och bjuder in till insyn och delaktighet. På så sätt förstår vi bättre förändrade behov och önskemål som kunderna har kring försäkringsskydd och administrativa tjänster. Det är grunden för vår utveckling.

2013 i korthet

(siffrorna avser Bliwakoncernen om inte annat anges)

  • Solvensgraden uppgick till 393 procent, en ökning med 41 procentenheter från föregående år.
  • Det försäkringstekniska resultatet uppgick till 126 miljoner kronor.
  • 25,5 miljoner kronor lämnades i återbäring till försäkringstagare i Bliwa Livförsäkring.
  • Totalavkastningen inom kapitalförvaltningen uppgick till 8,5 procent i Bliwa Livförsäkring
  • Premieinkomsten i koncernen ökade med 19 procent. och uppgick till 341 miljoner kronor.
  • Flera nya stora kunder tillkom under året och affären breddades gentemot befintliga företag och organisationer. Kunderna utgörs av cirka 11 000 företag varav ett drygt 30-tal av Sveriges 100 största samt 12 organisationer på den svenska arbets­marknaden.
  • Antalet anställda ökade med drygt 20 procent.
  • Under 2013 fortsatte Bliwas långsiktiga samarbete med Hjärt-Lungfonden. Målet är att minska dödlig­heten i plötsligt hjärtstopp genom information, stöd till forskning samt bidrag till utbildning och utplacering av hjärtstartare på svenska arbetsplatser.
  • Under året har Bliwa inlett ett omfattande arbete för att förenkla hanteringen och att göra försäkring mer begripligt för de försäkrade.

Läs Bliwas årsredovisning