– När någon råkar ut för plötsligt hjärtstopp räknas varje minut. Om fler gallerior installerar hjärtstartare och utbildar personalen ökar chansen att överleva för den som drabbas, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.  

Som en del av kampanjen Hjärtsäkra Sverige, initierad av Hjärt-Lungfonden i samarbete med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring, har Steen & Ströms gallerior fått Hjärt-Lungfondens kvalitetsstämpel Hjärtsäker zon. Bakgrunden är att företaget har installerat hjärtstartare i galleriorna och utbildat sin egen personal i hjärt-lungräddning.  I flera av galleriorna erbjuds utbildning även till personalen i de butiker som hyr lokaler av Steen & Ström.

– För oss är det självklart att hjärtsäkra våra köpcentrum för att kunderna ska känna sig så trygga som möjligt. Vi vill göra en positiv samhällsinsats och bidra till att rädda liv, säger Charles Larsson, Marketing Director för Steen & Ström.

Galleriorna som blir hjärtsäkra zoner:

  • Allum, Partille
  • Emporia, Malmö
  • Etage, Trollhättan
  • Familia, Hyllinge
  • Galleria Boulevard, Kristianstad (öppnar under hösten 2014)
  • Kupolen, Borlänge
  • Marieberg Galleria, Örebro
  • Mirum Galleria, Norrköping
  • Mitt i City, Karlstad
  • Sollentuna Centrum, Sollentuna
  • Torp Köpcentrum, Uddevalla

Varje år drabbas 10 000 personer i Sverige av hjärtstopp. För att få igång ett hjärta som har stannat behövs hjärt-lungräddning och en hjärtstartare inom 180 sekunder. Hjärtstartare är självinstruerande och enkla att använda.  

Hjärtsäkra Sverige är en kampanj som Hjärt-Lungfonden driver tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till och med 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.