– Alldeles för många svenskar fattar i dag viktiga beslut för sin trygghet och ekonomi baserat på underlag som de knappt förstår. I vardagspusslet lägger man breven på hög och fokuserar i stället på allt annat som händer just nu; matlagning, tvätt, fritidsaktiviteter och läxor med barnen. Men att exempelvis vara felförsäkrad kan få förödande konsekvenser, säger Johan Gunnarson, vice vd på Bliwa.

Enligt Sifo-undersökningen tycker drygt hälften av svenskarna att information om pension och försäkring är svår att förstå. Nästan lika många, fyra av tio vuxna, upplever att informationen från banken, elleverantören och teleoperatören är lika svår. Samtidigt tar få personer egna initiativ för att förstå vad informationen innebär om de är osäkra: Nästan tre av fyra svenskar avvaktar med att ta reda på vad informationen betyder om de inte förstår.

Undersökningen har gjorts på initiativ av försäkringsbolaget Bliwa för att kartlägga förståelsen för information från branscher, som säljer tjänster med finstilta avtal som berör alla vuxna medborgare och påverkar deras trygghet och ekonomi.

Johan Gunnarson, vice vd på Bliwa, fortsätter:

– Vi måste ta oss en rejäl funderare på hur vi kommunicerar och vad vi kan göra för att bli mer begripliga. Som det ser ut nu lovar vår bransch trygghet men levererar i själva verket ytterligare ångest. Det är inte ok. Att folk ska förstå informationen de får och vilka valmöjligheter de har borde vara en central fråga för alla de undersökta branscherna.

Finstilta villkor och komplicerad information orsakar otrygghet och stress

Runt hälften av svenskarna upplever att den information som de får från branscherna inte ger dem tillräcklig kunskap för att fatta trygga beslut. Många känner sig dessutom stressade när de får informationen. Pensions– och försäkringsinformation orsakar stress hos flest. Hälften av svenskarna upplever att de blir stressade av pensionsinformation och nästan lika många - fyra av tio blir stressade av försäkringsinformation.

Över hälften tar inte del av informationen de får

Undersökningen visar dessutom att många undviker information från de svårbegripliga branscherna. Över hälften av svenskarna uppger att de inte alls, eller bara i mindre utsträckning, tar del av informationen de får från teleoperatörer, elleverantörer, försäkrings- och pensionsbolag. För bankrelaterad information är motsvarande andel något mindre men fortfarande uppger så många som fyra av tio att de bara i mindre utsträckning tar del av informationen.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Bliwa, som en riksrepresentativ webbundersökning bland allmänheten (18 år eller äldre). 1000 intervjuer har genomförts under perioden 17-24 mars 2015.

Läs mer om undersökningen och Bliwas begriplighetsarbete