Du använder en webbläsare som inte stöder alla funktioner.

För att få en bättre användarupplevelse behöver du uppgradera till en modernare webbläsare, exempelvis senaste versionen av Chrome.


Frågor & svar

Vi hoppas du hittar svaret på din fråga här, annars är du varmt välkommen att kontakta oss!

Vad är en inkomstförsäkring?

  • Varför har ST en inkomstförsäkring?

    STs inkomstförsäkring ger en bra ekonomisk trygghet vid arbetslöshet för dig som till fullo inte omfattas av det statliga trygghetsavtalet.

    A-kassan betalar bara ut ersättning upp till en viss nivå, även om du tjänat mer än så. Har du en månadsinkomst över a-kassans tak ersätter inkomstförsäkringen skillnaden mellan a-kasseersättningen och cirka 80 procent av din nettoinkomst. Den högsta månadsinkomst som omfattas av försäkringen är 80 000 kronor.

  • Vad betyder ”basförsäkring” och ”tilläggsförsäkring” och vad ingår i dem?

    Inkomstförsäkringen består av två delar:
    Basförsäkring: Ingår i medlemskapet i ST och  är en obligatorisk försäkring. Med basförsäkringen försäkras inkomster upp till 80 000 kronor/månad och du kan få ersättning i upp till 150 ersättningsdagar. Med obligatorisk menas att den automatiskt ingår i ditt medlemskap.

    Tilläggsförsäkring: Är en frivillig försäkring som förlänger ersättningstiden med upp till 150 ersättningsdagar. Om du får ersättning från tilläggsförsäkringen betalas den ut efter att alla ersättningsdagarna från basförsäkringen betalats ut. Med frivillig menas att det är du själv som ansöker om försäkringen.

  • Behövs STs inkomstförsäkring när det finns en a-kassa?

    Ja, den behövs. A-kassan betalar bara ut ersättning upp till 80 procent av en månadsinkomst på 25 025 kronor, även om du tjänat mer än så, vilket de flesta av STs medlemmar gör. Har du en månadsinkomst över a-kassans tak ersätter inkomstförsäkringen skillnaden mellan a-kasseersättningen och cirka 80 procent av din nettoinkomst. Du som har en månadsinkomst på högst 80 000 kronor får behålla upp till 80 procent av din tidigare nettoinkomst i 150 dagar om du blir arbetslös och omfattas av basförsäkringen.

    Om du dessutom har tilläggsförsäkringen kan du få behålla upp till 80 procent av din tidigare nettoinkomst i 200 dagar och 70 procent av din tidigare nettoinkomst i ytterligare 100 dagar om du blir arbetslös.

  • Kan jag som medlem i ST välja att inte ha inkomstförsäkringen?

    Nej, du kan inte välja bort basförsäkringen i inkomstförsäkringen. Den är en del av medlemskapet i ST och är obligatorisk. Du har visserligen rätt enligt lag att avstå från försäkringen, men det kommer inte att påverka din medlemsavgift till ST.

    Tilläggsförsäkringen i inkomstförsäkringen väljer du däremot helt själv om du vill teckna eller inte.

  • Jag vill ha möjlighet att få ersättning under längre tid än 150 dagar. Kan jag förlänga mitt försäkringsskydd?

    Ja, du kan välja att teckna tilläggsförsäkringen som förlänger ersättningstiden med 150 dagar. Då kan du som längst få ersättning i 300 dagar. Tilläggsförsäkringen betalas av dig direkt till Bliwa.

     

Har jag försäkringen?

  • Vem omfattas av försäkringen?

    Du som är aktiv medlem i ST och som inte fyllt 65 år omfattas automatiskt av basförsäkringen. Du som är studerande- eller pensionärsmedlem omfattas inte.

    För att omfattas av tilläggsförsäkringen behöver du själv ansöka om det.

  • Behöver jag vara medlem i a-kassan för att omfattas av inkomstförsäkringen?

    Nej, det räcker att du är medlem i ST för att omfattas av basförsäkringen. Men för att kunna få ersättning från försäkringen behöver du få full ersättning från en a-kassa. Och för att få det krävs bland annat att du varit medlem i en a-kassa i minst 12 månader innan arbetslösheten.

Hur gör jag för att ansöka om och betala tilläggsförsäkringen?

A-kassa, aktivitetsstöd, trygghetsavtal och inkomstförsäkring – hur fungerar det?

  • Vilka olika ersättningar kan jag få om jag blir arbetslös?

    Din ersättning vid arbetslöshet beror på om du har rätt till ersättning från Trygghetsrådet, det statliga omställningsavtalet eller endast från inkomstförsäkringen.

    Om du inte har rätt till ersättning från varken Trygghetsrådet eller statliga omställningsavtalet, utan endast från inkomstförsäkringen:

    1. Ersättning från a-kassan upp till a-kassans tak.
    2. Ersättning från inkomstförsäkringen som, tillsammans med ersättningen från a-kassan, motsvarar upp till cirka 80 procent av din normalinkomst efter skatt under ersättningsdag 1 - 200, och upp till cirka 70 procent av din normalinkomst efter skatt under ersättningsdag 201 - 300.

    Om du endast har rätt till 44 ersättningsdagar från statliga omställningsavtalet (gäller dig som har en tidsbegränsad anställning som löper ut och där anställningen löpt mer än 3 år men mindre än 6 år):

    1. Ersättning från a-kassan upp till a-kassans tak.
    2. Ersättning från omställningsavtalet i 44 ersättningsdagar, som tillsammans med a-kassans ersättning, motsvarar cirka 80 procent av din tidigare inkomst.
    3. Ersättning från inkomstförsäkringen som, tillsammans med ersättningen från a-kassan, motsvarar upp till cirka 80 procent av din normalinkomst efter skatt under ersättningsdag 45 - 200, och upp till cirka 70 procent av din normalinkomst efter skatt under ersättningsdag 201 - 300.

    Om du har rätt till full ersättning från statliga omställningsavtalet:

    1. Ersättning från a-kassan upp till a-kassans tak.
    2. Ersättning från omställningsavtalet i 300 ersättningsdagar. Du har alltså inte rätt till någon ersättning från inkomstförsäkringen.

    Om du har rätt till ersättning från Trygghetsrådet (TRR):

    1. Ersättning från a-kassan upp till a-kassans tak.
    2. Ersättning från Trygghetsrådet som, tillsammans med a-kassans ersättning, motsvarar upp till 70 procent av din tidigare inkomst.
    3. Ersättning från inkomstförsäkringen som tillsammans med ovanstående ersättningar, motsvarar upp till cirka 80 procent av din normalinkomst efter skatt under ersättningsdag 1 - 200, och upp till cirka 70 procent av din normalinkomst efter skatt under ersättningsdag 201 - 300.
  • Kan jag få ersättning motsvarande 100 procent av inkomsten?

    Nej, enligt lag kan du aldrig få lika mycket i ersättning när du är arbetslös som du hade i lön när du arbetade. Den högsta möjliga ersättningen är 80 procent av din inkomst efter skatt.

  • Varför får inte jag 80 procent av min inkomst?

    Orsaken till att du inte får 80 procent av din tidigare inkomst efter skatt kan vara flera.

    Bliwas schablonavdrag: Ersättningen från inkomstförsäkringen är skattefri. Ersättning från a-kassan är inte skattefri. För att ersättningen från inkomstförsäkringen ska motsvara den ersättning efter skatt som du hade fått om hela beloppet hade betalats ut från a-kassan så använder Bliwa sig av ett schablonavdrag när vi räknar ut din ersättning. Avdraget motsvarar skattetabell 30, kolumn 5. Bliwa kan tyvärr inte ta hänsyn till din faktiska skattesats, det är därför avdraget görs enligt en schablon oavsett vart i landet du bor.

    Jobbskatteavdraget
    Skatten på arbete är lägre än skatten som dras på a-kassans ersättning och lägre än det schablonavdrag som Bliwa räknar på. På ersättningen från a-kassan dras skatt utan hänsyn till jobbskatteavdrag och detsamma gäller ersättningen från Bliwa. Därför visar vår uträkning en lägre nettolön.

  • Kan jag få ersättning om jag får aktivitetsstöd?

    Ja, om du:

    • får aktivitetsstöd till följd av att du är arbetslös, inte till följd av sjukdom,
    • är arbetsför (det vill säga att din arbetsförmåga inte utreds),
    • inte har en anställning,
    • inte har någon förvärvsinkomst (exmepelvis lön eller avgångsvederlag) på den delen ersättning söks för,
    • uppfyller försäkringsvillkoren i övrigt.

    Det är Försäkringskassan som betalar ut aktivitetsstödet.

  • Kan jag få ersättning om jag får avgångsersättning från ett trygghetsavtal?

    Det beror på vilket trygghetsavtal du omfattas av. Försäkringen kan ge ersättning om ersättningen från a-kassan och trygghetsavtalet tillsammans inte motsvarar upp till cirka 80 procent av din tidigare inkomst.

Vad är kvalificeringstid och karenstid?

  • Vad är kvalificeringstid?

    Kvalificeringstid är den tid som du behöver ha omfattats av försäkringen innan du kan få ersättning. Kvalificeringstiden för STs inkomstförsäkring är 12 månader. Du måste alltså ha varit med i ST och omfattats av basförsäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. I basförsäkringen får du får tillgodoräkna dig tid som du omfattats av en obligatorisk inkomstförsäkring hos ett annat fackförbund.

    Om du har tilläggsförsäkringen gäller samma sak för den; du behöver ha omfattats av försäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. I tilläggsförsäkringen får du tillgodoräkna dig tid som du omfatttats av en tilläggsförsäkring till en obligatorisk basförsäkring hos ett annat förbund.

  • Vad är karenstid?

    Inkomstförsäkringen ersätter endast de dagar som du får inkomstrelaterad ersättning från a-kassan. Eftersom a-kassan har en karenstid på 6 dagar sker din första utbetalning från inkomstförsäkringen när du fullgjort dina karensdagar i a-kassan. Om din första arbetslösa dag inföll före 2 juli 2018 är karenstiden 7 dagar.

Jag har tidigare varit medlem i ett annat förbund. Vad gäller för mig?

  • Hur kan jag tillgodoräkna mig tid jag varit försäkrad i ett annat fackförbunds inkomstförsäkring?

    Du, kan tillgodoräkna dig tid du varit försäkrad i ett annat förbunds basförsäkring till STs basförsäkring. Du kan också tillgodoräkna dig tid i ett annat förbunds tilläggsförsäkringar till STs motsvarande tilläggsförsäkring. Det krävs dock att du inte har något glapp mellan de olika försäkringarna. För att undvika glapp måste du ansöka om tilläggsförsäkringen inom 1 månad från det att du blev medlem i ST.

  • Jag har tidigare fått ersättning från ett annat fackförbunds inkomstförsäkring, vad händer nu?

    Om det gått mindre än 12 månader sedan du senast hade ersättning från den andra försäkringen och du hade ersättningsdagar kvar i den försäkringen, får du en ny ersättningsperiod från STs försäkring. Men Bliwa drar av det antalet dagar du redan fått utbetalt från den andra försäkringen.

    Om det gått mindre än 12 månader sedan du senast hade ersättning från den andra försäkringen och dina ersättningsdagar i den försäkringen tagit slut kan du inte få ersättning från försäkringen innan du uppfyllt villkoren för en ny ersättningsperiod.

    Om det gått mer än 12 månader sedan du senast hade ersättning från den andra försäkringen prövar Bliwa om du kan beviljas en ny ersättningsperiod från STs försäkring.

Jag har bytt jobb/fått en ny lön, vad gäller för mig då?

Jag har sagt upp mig själv/blivit avskedad, vad gäller för mig då?

  • Vad händer om jag säger upp mig själv?

    Om din a-kassa beslutat om så kallade avstängda dagar på grund av att du sagt upp dig utan giltigt skäl har du inte rätt till ersättning från inkomstförsäkringen. Det är a-kassan som beslutar om avstängda dagar och Bliwa följer a-kassans beslut.

  • Vad händer om jag blir avskedad?

    Om din a-kassa beslutat om så kallade avstängda dagar på grund av att du blivit avskedad och arbetsgivaren haft giltigt skäl till det, har du inte rätt till ersättning från inkomstförsäkringen. Det är a-kassan som beslutar om avstängda dagar och Bliwa följer a-kassans beslut.

Kan jag som blivit arbetslös igen få mer ersättning?

  • Kan jag få en ny ersättningsperiod nu när jag blivit arbetslös igen?

    Om du tidigare fått ersättning kan du återgå till den tidigare beviljade ersättningsperioden om du har ersättningsdagar kvar och uppfyller villkoren för rätt till ersättning. Det gäller om du blir arbetslös igen inom 12 månader från den dag du senast fick ersättning.

    Om det gått mer än 12 månader sedan du senast fick ersättning kan du beviljas en ny ersättningsperiod om du uppfyller kraven för det.

Jag vill inte ha någon inkomstförsäkring! Hur gör jag för att avsluta den?

  • Hur avslutar jag basförsäkringen?

    Basförsäkringen är en obligatorisk försäkring som du som medlem i ST omfattas av. Enligt lag har du rätt att avstå från försäkringsskyddet, men det påverkar inte din medlemsavgift till ST.

  • Hur avslutar jag tilläggsförsäkringen?

    Om du vill avsluta tilläggsförsäkringen kontaktar du oss antingen via mejl eller telefon. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Måste jag betala försäkringen nu när jag är arbetslös?

Hur och när ansöker jag om ersättning?

  • Hur får jag ut pengar från försäkringen?

    Du måste aktivt ansöka om ersättning från försäkringen. Om du får din ansökan beviljad kommer ersättning att utbetalas till det kontonummer du angett. För att få ersättning från försäkringen måste du löpande skicka de utbetalningsspecifikationer du får från din a-kassa till Bliwa.

  • När ansöker jag om ersättning?

    När du blir beviljats ersättning från din a-kassa kan du ansöka om ersättning från Bliwa. Det kan du göra direkt här på hemsidan under ”Ansök om ersättning” eller på blanketten ”Ansökan om ersättning från inkomstförsäkringen”. Under "Blanketter & Villkor" kan du skriva ut eller beställa blanketten.

  • Vad är det jag ska skicka till er för att få ersättning?

    Bliwa behöver alltid en kopia på a-kassans beslut om ersättning och utbetalningsspecifikationerna du får från a-kassan i samband med utbetalning. I vissa fall kan Bliwa även behöva kopior på beslut från Försäkringskassan och/eller beslut om ersättning från trygghetsavtal. Har du varit medlem i ST i mindre än 12 månader behöver du skicka in ett övergångsbevis från det andra förbundet där det framgår att du omfattats av en obligatorisk inkomstförsäkring.

  • Ska jag skicka specifikationerna varje gång jag får dem från a-kassan?

    Om din ansökan beviljats och du fortfarande är arbetslös måste du skicka in de utbetalningsspecifikationer du får från a-kassan. Du kan själv välja hur ofta du vill skicka specifikationerna, men för att vi ska kunna betala ut ersättning till dig behöver vi specifikationerna.

När får jag min utbetalning?

  • När får jag min utbetalning?

    När du söker ersättning för första gången: När Bliwa fått en komplett ansökan från dig utbetalas din ersättning inom 10 arbetsdagar.

    När du har pågående ersättning: Om du har skickat in din utbetalningsspecifikation, och angett ditt personnummer, kommer utbetalningen att ske inom 10 arbetsdagar. Utbetalningar från Bliwa sker normalt på torsdagar men undantag kan förekomma i samband med helgdagar.

Jag har fått ett meddelande från Bliwa som är skyddat med TLS-kryptering

  • Hur vet jag att mejlet är från Bliwa?

    Om avsändaren är no-reply@bliwa.se så kommer mejlet från Bliwa.

  • Varför gör Bliwa så här?

    Bliwa använder sig av krypterad mejl för att på ett säkert sätt skicka meddelanden med känsligt innehåll, som personuppgifter och personnummer, till våra försäkrade. 

  • Hur kommer jag åt meddelandet?

    Du klickar på länken i mejlet från Bliwa. Du loggar därefter in med BankID för att öppna och svara på meddelandet. Av säkerhetsskäl är läsningen begränsad och meddelandet kan bara öppnas med en och samma webbläsare på en och samma enhet (dator, mobil eller läsplatta) under en period på 30 dagar. 

  • Jag har inget BankID, hur gör jag då?

    Om du inte har BankID kontakta Bliwas kundservice, 08-696 22 80. Kundservice kommer då i stället att skicka informationen via post till din folkbokföringsadress.